Pre nego što kažemo bilo šta na ovu temu, hajde da se zajedno podsetimo sjajne kampanje Google-a i britanskog modnog brenda Burberry iz 2013. godine – „Burberry Kisses“.
Bila je to zanimljiva i inovativna ideja kojom je svetu trebalo pokazati kako i digitalna komunikacija može biti personalizovana, ali i da nove tehnologije još kako mogu da nam uzburkaju emocije. U ovom slučaju, to je bio realan poljubac koji se pretvara u digitalni otisak vaših usana, pečat koji stavljate na svoje digitalno pisamce (bukvalno tako što poljubite ekran telefona :)), nakon čega ga šaljete voljenoj osobi na bilo koji kraj sveta. Ah, da, propustili smo jedan “detalj”! Pre slanja, dame bi izabrale boju ruža za svoj poljubac… Naravno, iz palete ruževa koju je Burberry lansirao te sezone.
Ono što pokreće svet, pokrenuće i vaš posao
Ako biste ovu reklamu trebali da opišete u samo jednoj reči, koja bi to reč bila? Mi kažemo: emocije.
Sreća, ljubav, iznenađenje, strah, ljutnja, bes… Sve su to emocije na temelju kojih svakodnevno donosimo odluke. Veliki brendovi to znaju, i zato je emocionalni marketing njihovo glavno oružje u kampanjama.
Kako to izgleda u praksi? Bez obzira što je reč o dobro isplaniranoj marketing strategiji, da bi zaista “radila”, ona mora biti prepoznata kao iskrena namera da se na ličnom nivou povežete sa svojim klijentima. Burberry i Google su omogućili ljudima širom sveta da podele svoje emocije sa onima koje vole, na način koji je izmenio našu dotadašnju percepciju tehnologije i njenih mogućnosti. Istina, tehnologija nikada neće u potpunosti uspeti da zameni ljudski dodir, ali izgleda da jedan digitalni poljubac može da pokrene lavinu emocija. Dovoljno – rekli bi veliki oglašivači.
Rezultat? Poslali ste otisak svojih usana u romantičnoj purpurnoj nijansi ruža. Sa uzbuđenjem očekujete odgovor svog dragog, a u isto vreme (na podsvesnom nivou) u vama raste želja da imate baš taj ruž, u baš toj nijansi, na vašem prvom sledećem sastanku.
Recite, zar marketing nije divna stvar? :)
Strategija kao prvi korak
Ako ste se već kod uvodne rečenice zapitali zašto počinjemo baš sa pričom o Burberry kampanji i emocijama, sada je pravi trenutak da vam odgovorimo. Prvo, ova kompanija je samo jedna od mnogih koje se služe našim osećanjima da bi ostvarile profit. Drugo, industrija lepote je (još uvek) u većoj meri okrenuta ženama. Pokušajte samo da zamislite koliko biste unapredili svoje poslovanje kada biste u komunikaciju koju ostvarujete sa njima putem sadržaja, uneli malo empatije, topline, podrške, motivacije… Jer, emocije su jezik koji svaka žena na ovom svetu razume. Informisanje vaših klijenata o tome šta radite, koja je procedura za određene tretmane i koje probleme im oni rešavaju – od suštinskog je značaja, ali sama informacija nije dovoljna da biste se izdvojili od više stotina, pa i hiljada konkurenata koji nude iste usluge.
Kako ćete da utkate emocije u svoj digitalni sadržaj, pitanje je strategije i ciljeva koje želite da postignete. Mi smo sa ovom pričom želeli da vam dočaramo na koji način one čine uspešnim kampanje i digitalne nastupe najpoznatijih brendova i kompanija, a u nastavku ćemo govoriti malo detaljnije o tome GDE ih možete koristiti i KAKO se uopšte pravi strategija nastupa.

PROSTOR ZA EMOCIJE:
KROZ PISANJE – Već smo mnogo puta do sada podebljanim slovima naglašavali koliku vrednost imaju tekstovi na vašem sajtu ili blogu. Ako nas pitate da li bilo kakvo pisanje nosi tu vrednost, odgovor je – NE. Samo nabacan tekst o usluzi koju predstavljate ili copy-paste sa drugih sajtova je čisto trošenje resursa, ali vredne informacije udružene sa pravim rečima, onim koje ciljaju emocije, gotovo sigurno će izazvati željene reakcije.
KROZ VIDEO – Inspirativan video može pomoći da publika bolje oseti ono što radite, ali i da se identifikuje sa osobom koja se pojavljuje u njemu (to može biti upoznavanje sa nekim od tretmana ili estetskih zahvata, iskustvo drugog klijenta i sl). Prognoze kažu da će do 2020. godine video činiti 80% ukupnog internet saobraćaja, pa je ovo sasvim sigurno segment digitalnog nastupa o kome treba razmišljati. Mana su visoki troškovi video produkcije u poređenju sa pisanim sadržajem.
KROZ RECENZIJE – Kada nemamo prethodno iskustvo sa nekim proizvodom ili uslugom, mi formiramo mišljenje na osnovu iskustva drugih ljudi. Zato su utisci vaših klijenata odličan materijal koji zahteva vrlo, vrlo malu doradu sa vaše strane – a to je prstohvat emocije koju ćete im dodati.
KAKO SE PRAVI STRATEGIJA
Moramo da budemo iskreni i da vam kažemo da kreiranje strategije nije nimalo lak posao i da će vam biti potrebno barem osnovno poznavanje marketinga i digitalnih platformi. Da nije tako, marketinške agencije poput naše ne bi postojale.
No dobro, na nešto ipak možemo da vas usmerimo i pomognemo vam ako sami krećete u ovu avanturu.
ANALIZIRAJTE SEBE – Uradite analizu svih dosadašnjih online aktivnosti, sa posebnim osvrtom na one koje su dale dobre rezultate: akcije, nagradne igre, određena vrsta sadržaja… Na šta to reaguje vaša ciljna grupa? Neefikasne odbacite, a dobre unapredite u još bolje i primenjujte ih redovno.
ANALIZIRAJTE KONKURENCIJU – Da li postoji nešto u čemu je vaša konkurencija ispred vas i šta im pomaže u tome? Na šta reaguje njihova publika? Pratite ih i “upijajte”, ali ne da biste radili isto, nego da biste znali koje oružje koriste. Ako je pomoglo njima, možda pomogne i vama.
DEFINIŠITE CILJNU GRUPU – Već smo konstatovali da industrija lepote u većoj meri komunicira sa ženama, ali koji je to profil žene koja dolazi po vašu uslugu? Potrudite se da joj date konkretne osobine, kao: voli da isproba najnovija estetska dostignuća/drži se klasičnih i proverenih tretmana; poslovna je, prezauzeta/svakodnevno posećuje klubove i restorane, raspolaže slobodnim vremenom; pričljiva je i voli da komunicira/drži profesionalnu distancu i opušta se tokom tretmana… Sada ćete verovatno da kažete: “Ali naše klijentkinje se razlikuju, ima i ovakvih i onakvih”. Naravno da se razlikuju, ali ako se malo zamislite shvatićete da je jedan profil klijentele ipak zastupljeniji od ostalih. To je vaša ciljna grupa! Svi vaši budući napori treba da budu usmereni na nju.
ODREDITE CILJEVE – Strategija se i pravi da bi se došlo do nekog cilja. Logično. Jednom kada ste definisali cilj, sav sadržaj koji budete proizvodili i delili sa publikom biće protkan njime. Svaki korak koji budete napravili – vodiće ka njemu. Vreme je da se pozdravite sa nasumičnim postavljanjem sadržaja, jer je on isto što i besciljno lutanje.
ISPLANIRAJTE TAKTIKU – Sada kada znate gde ste grešili u prošlosti, kada znate kome se obraćate i šta tačno želite da postignete, ostaje vam “samo” da osmislite kako ćete to da izvedete. Pa, nemojte reći da vas nismo upozorili. :)
Drugi korak je sajt
Znamo da to u praksi najčešće nije tako. Nakon pokretanja posla, za većinu firmi prvi korak je otvaranje stranice na Facebook-u. Razumemo da je ovo besplatan alat za razvoj vašeg poslovanja i kao takav vam se čini najprimamljivijim, ali moramo da povučemo granicu između potrebe za društvenim mrežama i njihove ogromne uloge u strategiji nastupa (o čemu ćemo govoriti u narednom koraku), i potrebe za veb stranicom.
Odmah da kažemo da je reč o potpuno različitim veb platformama i da Facebook stranica ne može biti zamena za sajt. Evo i zašto:

- Postojanje sajta uliva poverenje. Otvaranje stranica na društvenim mrežama je besplatno i svima dostupno. Ako nemate i svoju internet prezentaciju, postavlja se pitanje koliko vam je zaista stalo do klijenata, do njihove informisanosti i utiska o vama. Naposletku, koliko uopšte ozbiljno pristupate onome što radite? Verovali ili ne, ovo je stavka koja može da presudi u odluci potencijalnog klijenta, što u praksi znači da se može dogoditi da vas pobedi konkurencija sa lošijom uslugom, ali koja “uliva poverenje”.
- Ili ste na Google-u ili ne postojite. Sada već stara izreka internet ere, pa smo pomalo ljuti :) što iznova i iznova moramo da je ponavljamo. Prosto je, za sve što nam treba pitamo Google i sve informacije proveravamo na njemu i drugim pretraživačima: Planiram renoviranje stana. – Izguglaću salone nameštaja i uporediti cene i kvalitet. Planiram kupovinu novog auta. – Izguglaću salone automobila i uporediti uslove kupovine. Planiram antiejdž tretman. – Izguglaću salone lepote i odabrati onaj koji najbolje odgovara mojim potrebama.
- Sajt je u vašem vlasništvu – društvene mreže nisu. Facebook sutra može da vam ugasi stranicu bez prethodnog upozorenja i bez da vam obrazloži svoju odluku, a vi ostajete bez svog sadržaja koji ste marljivo postavljali. Nesvesno ste prekršili neku odredbu pravilnika, neko vas je prijavio… Može da se desi neki novi “Explore Feed” i da vam opet drastično padne vidljivost objava. Ukratko, vaša internet prezentacija mora ostati glavni izvor informacija za postojeće i buduće klijente. Tačka.
NA ŠTA DA OBRATITE PAŽNJU U IZRADI SAJTA
Struktura
Strukturu sajta uvek planirajte u dogovoru sa agencijom koja radi izradu ili redizajn, jer će vam ukazati na stvari koje ste sami možda prevideli. Ono što mi možemo da vam posavetujemo je da dobro razmislite o hijerarhiji stranica. Osnovni (i najjeftiniji) paketi izrade uglavnom podrazumevaju jedan glavni meni u kome se nalazi pet do šest stranica i na njima je celokupan sadržaj: Početna, O nama, Usluge, Cenovnik, Galerija, Kontakt.
Međutim, imajući u vidu da je broj usluga koje saloni nude zaista velik i raznovrstan, ovaj paket nije pogodan za vas. Vama je potrebno odvajanje glavnih (roditelj) strana i podređenih (dete) strana za svaku vrstu usluge. Primer hijerarhije: Tretmani lica >> Antiage >> PRP tretman.
Zašto je ovo odvajanje važno? Na prvom mestu zbog bolje SEO optimizovanosti stranica i veće verovatnoće da se pojavite među najrelevantnijim rezultatima pretrage, a zatim i zbog veće preglednosti i lakšeg snalaženja posetilaca na sajtu. Cilj treba da vam bude da gost u što je moguće manje koraka dođe do željenog sadržaja, kako ne bi odustao od onoga što traži.
Copywriting
Dolazimo do ključne stvari: Koliko je važno ŠTA je napisano, duplo je važnije KAKO je napisano.
Naše iskustvo u saradnji sa firmama iz oblasti lepote je zaista bogato (da, to vam nismo rekli :)), i ako smo se sa nečim susretali onda su to tekstovi koji obiluju stručnim terminima, što gotovo uvek rezultira nerazumevanjem. Da nas ne shvatite pogrešno, ne kritikujemo vaš trud da prenesete informaciju što je moguće vernije, ali tvrdimo da ćete imati daleko više uspeha ako budete pisali jezikom koji razume vaša ciljna grupa. Dobra segmentacija publike kojoj se obraćate je ključna za postizanje cilja. Da li se obraćate svojim kolegama i njih želite da impresionirate ili klijentima? Odlučite, jer teško ćete zadovoljiti očekivanja i jednih i drugih.
P. S. Ne očekujte da će vaše “magične” reči delovati na svakoga ko ih pročita, jer to je nemoguće. Vi imate profil idealnog klijenta (avatara) i tom profilu se obraćate. To ćete definisati u onom prvom koraku koji se odnosi na strategiju.
Treći korak su društvene mreže
Tek kada ste razvili strategiju nastupa i izgradili bazu sadržaja koja upućuje u to ko ste, šta ste i šta radite, prelazite na društvene mreže. Ogroman je njihov značaj u digitalnom nastupu! I mada se čini nezamislivim da vas nema na nekoj od najpopularnijih društvenih mreža, od toga postoji samo jedna gora stvar: Da vas ima na pogrešan način.
Ali krenimo redom.
KOJE ODABRATI
Ne samo kada je u pitanju industrija lepote, nego uopšteno govoreći ne postoji realna potreba za prisutnošću na velikom broju društvenih mreža. Uvek je daleko bolja opcija odabrati dve ili tri prave i sve kapacitete i energiju usmeriti na njih. E sad, šta je za nekoga ona prava zavisi od mnogo čega, ali bez kolebanja možemo reći da su “top dve”: Instagram i Facebook. Da, za vas upravo tim redosledom.
Najpopularnije u Srbiji, sa najvećim brojem aktivnih korisnika i uz brojne mogućnosti i alate koje stavljaju na raspolaganje, sasvim sigurno su najbolje prilagođene potrebama poslovnih profila i oglašivača.
Druge dve platforme koje su nama veoma, veoma primamljive za promociju poslovanja u oblasti lepote, ali zahtevaju i više znanja i veći budžet, jesu YouTube i LinkedIn.
YOUTUBE – O prednostima video sadržaja i prostoru koji ostavlja za emocionalni marketing, već smo govorili u prethodnom koraku. Ono što bismo vam mi predlažili jesu kratki i efektni video prilozi koji bi kombinovali postupak tretmana (informacija), savete stručnjaka (edukacija) i utiske klijenata (identifikacija/emocija). Postprodukcija ovde igra veliku ulogu, pa sve može biti upakovano u par minuta veoma zanimljivog sadržaja.
LINKEDIN – Profesionalna društvena mreža mogla bi vam se učiniti najmanje interesantnom, ali razmislite još jednom. I dame iz sveta biznisa se negde ulepšavaju i neguju. Štaviše, možete biti sigurni da su im termini za posete salonima i estetskim centrima upisane u planere. Ovo je, međutim, platforma koja se po svom sadržaju i načinu komunikacije najviše razlikuje od ostalih, pa zahteva pažljivo osmišljenu strategiju nastupa. I da ne zaboravimo: LinkedIn pruža mogućnost plaćenih kampanja, kao i Facebook i Instagram, sa veoma preciznom segmentacijom. Želite da se obratite samo jednoj industriji i samo ženama na rukovodećim pozicijama? Može.
KAKO NASTUPITI
Onako kakva je i sama industrija lepote: MOĆNO i INSPIRATIVNO.
Toliko je “ženskih” priča ispričano među vašim zidovima, da je pravo čudo što ih ne pretvorite u vašu priču i inspiraciju za druge žene.
I upravo je to ono što nas je navelo da napišemo ovaj vodič za sve vas koji poslujete u industriji lepote, jer svakodnevno gledamo profile koji ne govore ni upola od onoga što bi imali da kažu.
Nadamo se da smo vam sa ovim tekstom “otvorili oči” i motivisali vas da se što pre bacite na strategiju, a ovu temu završavamo sa tri tačke jer, nažalost, nemamo toliko prostora da sve ono što obuhvata digitalni marketing smestimo u samo jedan tekst. Nismo vam pomenuli ni neverovatno moćan e-mail marketing, nismo pomenuli plaćene kampanje na društvenim mrežama, Google oglase, platforme za dopisivanje i još štošta.
Ali, ako odlučite da sami zaplivate sa ajkulama i napravite moćnu strategiju koja radi, uvereni smo da će vam i ovaj tekst biti dobra polazna osnova.
