“Ako smo pametni, zašto smo glupi”, “Zvuci za orgazam. A o seksu drugi put”, “Tihi ljudi u svetu koji ne prestaje da galami”…
Da li vas ovakvi naslovi mame da pročitate tekst? Nije slučajno – pisali su ih psiholozi. Iza ovih naslova se kriju, ništa manje zanimljivi, tekstovi iz oblasti psihologije i da – tek kada pročitate neki od njih shvatite da naslov zaista upućuje na ono o čemu je u tekstu reč – nismo izmanipulisani, ali ne – ovakvi naslovi nisu dobri za pretraživače jer ne sadrže ključne reči. I? Šta da radimo sa njima? Kakva je sudbina tekstova koji nose zanimljive naslove, ali nisu SEO?

Priča o dobrim, zanimljivim, intrigantnim, SEO i klikabilnim naslovima ne prestaje da bude aktuelna. I to ne čudi, jer znamo da upravo od naslova zavisi da li će neko otvoriti i pročitati naš tekst, ali i kakvu će mu poziciju obezbediti na pretraživačima (uzevši u obzir i druge kriterijume). Ovde upravo i nastaje raskorak, barem kada je o našem iskustvu reč, a ja ću ga sada rado podeliti sa vama.
Malo o nepisanim pravilima: Šta sadrži dobar SEO naslov
SEO stručnjaci kažu da je dobar naslov zapravo kratak opis teksta, pa samim tim bi trebao i da sadrži ključnu reč ili frazu koja se provlači kroz ceo tekst, i to po mogućnosti na samom početku. Ukoliko toga nema, roboti pretraživača neće uspeti da indeksiraju vaš tekst, tačnije, neće mu dati prednost u odnosu na one kod kojih se ključne reči pojavljuju i u tekstu i u naslovu.
Kada je reč o primeru sa početka, Zvuci za orgazam. A o seksu drugi put, moram da primetim da je on kvalitetniji od većine tekstova na temu ASMR-a (Autonomous sensory meridian response) koji se prikazuju na prvih pet stranica Google rezultata (dalje nisam išla), ali ni robotima ni čitaocima ne otkriva da se bavi ovom temom, zbog čega je praktično nevidljiv. Nešto kasnije ću se ponovo vratiti na ovaj primer.
A kakvi su to „wow„, dobri ili zanimljivi naslovi
Suprotno SEO naslovu, naslov za koji ćemo reći da je zanimljiv najčešće nas na jedan hipnotišući način uvlači u tekst, a da nam gotovo ništa ne otkriva. Ne, ne, ne govorimo o naslovima “Kada ovo pročitate pašćete u nesvest” i “Nikad nećete poverovati”. Medijski portali ih tako rado, i tako neopravdano koriste, ali vi nemojte. Vaša publika zaslužuje više.
To su, dakle, naslovi koji podstiču našu radoznalost i navode nas na razmišljanje, pa želimo što pre da saznamo šta je autoru teksta bilo na umu. Zašto bismo bili glupi, ako smo već pametni? Velika je verovatnoća da ćete pri susretu sa naslovom iz našeg uvoda želeti da pročitate tekst i dođete do njegove suštine.

I psiholozi i SEO stručnjaci su u pravu, ali…
Jasno je da se radi o dva potpuno različita tipa naslova koji imaju i svojih prednosti i mana, a kako mi u New Brand-u ipak naginjemo onom tipu koji golica maštu, često smo eksperimentisali i evo šta smo zaključili:
SEO naslovi bolje prolaze na pretraživačima, ali zanimljivi naslovi beleže veći procenat preduzetih akcija poput čitanja i deljenja teksta na društvenim mrežama.
Nećemo ni pokušati da vam ponudimo gotov odgovor u vidu toga šta je bolje i da li bi neke naslove trebalo poslati u zaborav, jer, kao što rekosmo, svaki ima neko svoje “zašto”. Recimo, ako bismo naslov koji smo koristili kao primer, Zvuci za orgazam. A o seksu drugi put, želeli da optimizujemo za pretraživače, to bi izgledalo otprilike ovako: ASMR okuplja sve veći broj poklonika: Opustite se uz prijatne senzacije.
ASMR? Bam! Šta je to? Da, zaista, pomislite koliko ljudi će se prvi put sresti sa ovom skraćenicom. I znate šta će se desiti? Ništa! Neće ga ni otvoriti. Ljudi imaju odbojnost prema nepoznatim stvarima. Ako već ne znaju šta znači, neće ih zanimati ni da čitaju o tome kako i zašto “to nešto” okuplja sve veći broj poklonika. Ali ako kažete da “to nešto” (čemu niste otkrili ime) podseća na orgazam, a nije reč o seksu, eee… :) Stvar se menja.
Kako da „produžite život„ tekstu sa zanimljivim naslovom koji nije SEO
Da, bukvalno ćete morati to da radite, jer tekst čiji ste naslov prilagođavali društvenim mrežama ima kratak životni vek, a od pretraživača ste se pozdravili. Pošto se sadržaj koji podelimo na društvenim mrežama u njuzfidu kratko zadržava, ono što možete da uradite je da ga linkujete u drugim srodnim tekstovima na sajtu – propisno optimizovanim. Načini za to su brojni: od prostog linkovanja željenog naslova u nekom delu teksta, preko popularnog ugrađivanja Fejsbuk objave putem koda, pa do veoma praktičnog dodatka koji čitaocu na kraju teksta sugeriše srodne tekstove za nastavak čitanja.
I za kraj, evo jedne “top liste” tipova naslova koji našem magazinu preview.rs donose najviše poseta putem pretraživača:
3. Naslov u formi pitanja koje najavljuje odgovor ili rešenje: Kako da… Zašto… Šta se dešava…
KAKO DA UZGAJATE ZAČINSKO BILJE U STANU – SAVETI I IDEJE
ZAŠTO ASERTIVNE OSOBE DOBIJAJU ONO ŠTO ŽELE
2. Broj u naslovu
8 IDEJA ZA SUPER PRAKTIČNE NOVOGODIŠNJE POKLONE + CENE
5 NEOBIČNO LEPIH MESTA ZA ODMOR NA ALPIMA
1. Ključna reč na početku naslova (i nama najomraženiji tip naslova)
AH, TAJ KAPRI: ŠTA POSETITI NA BAJKOVITOM ITALIJANSKOM OSTRVU
Kao što vidite na primeru naših tekstova, i neki SEO naslovi mogu, u manjoj ili većoj meri, biti zanimljivi, ali ostaje vam da i sami eksperimentišete i pronađete vašu „formulu“ uspeha.